söndag 27 juli 2014



Sist när jag var på IKEA såg jag att det stod en bokhylla med böcker i restaurangen. Begagnade böcker på många olika språk (men mest svenska och italienska). Jag blev såklart nyfiken och gick och kollade lite närmare. På en skylt kunde man läsa om bookcrossing.com , ett sätt att sprida litteratur vidare.
Man skaffar sig ett konto på sidan, skriver ut etiketter med förtryckta nummer (eller genererar nummer och skriver ett meddelande i boken för hand) och registerar boken på sidan. Sedan lämnar man den på en strategisk plats eller ger bort den till någon man känner.
När boken plockas upp av någon annan så uppmanas denne att registrera boken igen på bookcrossing, och på så sätt kan man följa bokens resa och se var den hamnar.

Det här ska jag absolut testa. Jag har massor av böcker som jag läst ut och som jag inte har plats för att spara. Några ska jag lämna på ikea, och några tänkte jag lämna på fritidsresors kontor där det finns en bokhylla och kanske några på några av hotellen här där jag vet att det bor många svenskar och där dom har en bokhylla.

Ska bli spännande att se om böckernas resor blir registrerade så att jag kan följa dom!


1 kommentar:

  1. Tack för infon om denna sajt. Jag var just på väg till en bokbytarhylla för att lämna 12 böcker och har nu registrerat dem på bookcrossing.com. Hoppas kunna få följa någon av dem...

    SvaraRadera